Idea debat oksfordzkich narodziła się na uniwersytecie w Wielkiej Brytanii.
To tam w wieku XVIII i XIX wieku debaty w elitarnych szkołach przygotowywały uczniów do roli przyszłych parlamentarzystów. Debaty oksfordzkie to konfrontacja zwolenników i przeciwników, dotycząca konkretnej sprawy, a prowadzona według ściśle określonych reguł (zachowana kolejność, limity czasu, forma atak-obrona). Debaty są coraz bardziej popularne we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Nasze szkolenie rozpoczniemy od komunikacji niewerbalnej, czyli mowy ciała, dzięki której czasem mówimy więcej niż słowami. Potem przejdziemy do komunikacji werbalnej, by nauczyć się dobierać słowa tak, by naprawdę trafiały do odbiorcy.
Następnie uczestnicy poznają tajemnicę dobrze sformułowanego przekazu. Czym różni się komunikat „ja” od komunikatu „ty”? Dlaczego jeden rozbraja konflikty, a drugi potrafi je wywołać? Jest to niezwykle ważne, by umieć dyskutować bez obrażania oponenta.
Kolejny krok to argumentacja — jak budować argument, który nie tylko brzmi przekonująco, ale też broni się przed kontrą? Jak go pogłębić, obudować i poprzeć przykładami? Równie ważna będzie umiejętność budowania kontrargumentu.
W dalszej części uczestnicy nauczą się budowania przemówienia. Tu pojawi się kluczowe pytanie: jak mówić, żeby nas słuchano? Odpowiedzią będą praktyczne chwyty retoryczne, które dodają wypowiedziom mocy i lekkości.
Wreszcie poznamy zasady debaty oksfordzkiej i przejdziemy do działania. Najpierw próbna debata, która pozwala poćwiczyć bez stresu, a na koniec — debata właściwa, w której wszystkie zdobyte umiejętności łączą się w jedną całość.